شراره احقری
علی سیفی
کاربران آنلاین : 5439
کل کاربران : 70
بازدید امروز : 124
بازدید دیروز : 71
کل بازدید : 321163
آخرین بروزرسانی : 1397/04/24
سايت هاي مرتبط
مرکز همکاری های ترجمه دانش سازمان جهانی بهداشت
بنیاد پژوهش خدمات سلامت کانادا (CHSRF)
موسسه پژوهش های سلامت کانادا (CIHR)
ترجمه دانش (+KT)
پژوهش تا عمل دانشگاه مک مستر
Evidence-Informed Policy Network
Evidence Portal
SUPPORT Tools for evidence-informed health Policymaking
 
آرشيو اخبار
 
عوامل موثر و موانع ترجمه دانش

- دسترسی به فناوری اطلاعات

  • فناوري اطلاعات فقط يك عامل تسهيل كننده در ذخيره و انتقال‌ دانش است و هرگز نمي تواند جانشيني براي ارتباطات انساني و همچنين آموزش باشد
  • چهار نوع فنآوري مهم در اين زمينه نقش برجسته‌تري دارند: 1- بانک های اطلاعاتی 2- هوش مصنوعی و ابزارهای کمک کننده به امر تصمیم سازی 3- فناوری های گروهی مثل پست الکترونیک و کنفرانس های ویدئویی و 4- فناوری شبکه مثل اینترنت و شبکه های محلی (intranet)
  • کاربردهاي عمده فناوري اطلاعاتي  به شرح ذيل است: 1- افزایش قابلیت دسترسی به دانش و تسریع در انتقال 2- تسهيل در امکان استخراج دانش از ذهن افراد 3- تسهيل در مبادله اطلاعات و تجارب در داخل و خارج سازمان 4- تسهيل کاربردهاي دانش مبتني بر شبکه هاي جهاني 5- ارتباط دادن کاربردهاي مبتني بر اينترنت ( ارتباط با بيرون سازمان و دست يابي به اطلاعات) 6- تسهیل در ارتباط سامانه هاي مديريت پايگاههاي اطلاعاتي

- عوامل فرهنگی

  • فرهنگ از مهمترين عواملي است كه فرايند يادگيري را تحت تأثير قرار مي‌دهد. اغلب محققين بر نقش مهم فرهنگ حاكم بر سازمان در فراهم ساختن امكان انتقال دانش تأكيد كرده‌اند.
  • "داونپورت و پروزاک" به نقش عوامل فرهنگي در ايجاد مانع بر سر راه انتقال دانش اشاره كرده اند. به عقيده ايشان، عوامل فرهنگي زير مي‌توانند از انتقال مؤثر دانش جلوگيري نمايند: عدم اعتماد افراد يه يكديگر، تفاوتهاي فرهنگي بين افراد مختلف، نبودن فرصت و فضاي كافي براي معاشرت بين افراد، سياستهاي سازماني (بجاي تشويق افراد به تبادل دانش، آنها را به سوي فردگرايي سوق مي‌دهد)، نبودن ظرفيتهاي لازم براي يادگيري در افراد مخاطب،‌ عدم تحمل اشتباهات ديگران و ياري نكردن آنها  (Davenport and Prusak 1998). به عقيده ايشان در اغلب سازمانها مؤثرترين طريقه انتقال دانش، استفاده از فنآوري پيشرفته يا جلسات رسمي تبادل اطلاعات نيست، بلكه تماسهاي اجتماعي غير رسمي بين افراد است كه در محيط هاي كوچك و صميمي رخ مي‌دهد. بنابر اين، سازمانها علاوه بر تقويت مكانيسم‌هاي كلاسيك تبادل اطلاعات بايد زمينه را نيز براي ايجاد هر چه بيشتر ارتباطات غير رسمي هم فراهم سازند.
  • سازمان ها نيازمند خلق فرهنگ سازماني مناسب و زيرساختي هستند كه در آن دانش بتواند خلق و منتقل بشود.

- انگیزه

  • در هر شرايط سازماني، انگيزه‌هايي براي انتقال دانش وجود دارند. اين انگيزه‌ها بر رفتار، نيات و منافع افراد تاثير گذاشته و آنها را به درگير شدن در فرآيند انتقال دانش ترغيب يا منع مي‌كنند.
  • يك عامل اصلي در ايجاد انگيزه مثبت در انتقال دانش، حسن اعتماد بين افراد يا بخشهاي مختلف يك سازمان است. عقيده بر اين است كه وجود حس اعتماد، بعنوان محرك تبادلات اجتماعي عمل مي‌كند.

- عوامل فردی

  • عدم وجود وقت کافي، نداشتن قدرت براي انجام تغييرات و عدم وجود حمايت مديران و همکاران براي انجام تغييرات مورد نياز، نداشتن مهارت براي ارزيابي تحقيقات و عدم درک آزمون هاي آماري و ... می توانند از جمله عوامل فردی تاثیرگذار بر انتقال دانش باشند.

 


 
بازگشت به صفحه اصلی مشاهده نسخه چاپی
تعداد بازدید : 3839 تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه، 5 آبان 1389
نام کاربری :
کلمه عبور :
بازیابی کلمه عبور
ثبت نام
عملكرد اطلاع رساني این پورتال را چگونه ارزيابي مي كنيد؟



نتیجه >>
چهارشنبه، 27 تير 1397
لطفا گروههای خبری را که علاقمندید در آن زمینه ها برای شما ایمیل ارسال گردد را انتخاب کنید:



آدرس ایمیل :
سیستمهای مدیریتی تارگان

Copyright © 2010 - tums.ac.ir Powered by targan.ir ®